Taxi naar de vaccinatielocatie


In deze nieuwsbrief:
Van STC hebben wij een update gekregen over de planning van de nieuwe buffers. De nieuwe locatie van de taxibuffers is rondom het Better Place-terrein. Op dit moment zijn de aannemer en de ICT-leverancier van het taxi regulatie systeem (TRS) hard bezig om de nieuwe locatie in te richten; volgens de laatste berichten zal de overgang in de nacht van 6 op 7 november gaan plaatsvinden onder begeleiding van de coördinatoren van STC. Betreffende datum is nog niet geheel definitief; bij tegenvallers kan er nog uitstel plaatsvinden.
STC doet er alles aan om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. Begin volgende week verwachten wij meer te horen over de exacte locaties van het inrijden van de nieuwe buffers.
Afsluiting Binnenweg en Buitenweg
Op 1 november start Schiphol met het vrijmaken van de zone op de begane grond tussen de parkeergarages P1 en P2, en sluit Schiphol de Binnen- en de Buitenweg voor het grootste deel van het vervoer. Aanvullers en concessiehouders kunnen nog wel gebruik maken van de Binnen- en Buitenweg. Alle aanvullers kunnen gebruik blijven maken van de bestaande buffer-ingang MP3. Direct na de MP1 en de MP3 zullen de Binnenweg en de Buitenweg worden afgezet.
Oprijden A-baan
Het uitrijden van de buffer naar de A-baan zal grotendeels gelijk blijven aan de huidige situatie, alleen zal het laatste stukje via de Binnenweg plaatsvinden (taxi’s worden geleid via tijdelijke bebording, er rijdt geen overig verkeer meer).
Dit betekent:
Op maandag 6 november verhuist de taxistandplaats van het Kleine-Gartmanplantsoen naar de Leidsebrug. Daarmee wordt het Leideplein autovrij. Op dat moment treden ook de verzinkbare palen (‘vezips’) in werking. Deze zijn bedoeld om ongewenst sluipverkeer tegen te gaan. De vezips staan op de Leidsekade, de Roemer Visscherstraat en de Zieseniskade.
De nieuwe taxistandplaats is bereikbaar vanaf de Stadhouderskade. Vanaf oostelijke richting kunnen taxi’s direct de standplaats oprijden. Vanaf de westelijke richting rijden de taxi’s de standplaats op via een linksafstrook. Er zijn geen andere mogelijkheden om de taxistandplaats te bereiken. Na het instappen van de passagiers, rijden de taxi’s via een U-bocht terug naar de Stadhouderskade. De standplaats is enkel alleen toegankelijk voor TTO-taxi’s. Vanaf 8 januari is de standplaats alleen nog toegankelijk voor TTO taxi’s die voldoen aan het criterium ‘schoon’.
Vanaf 1 januari 2018 geldt een milieuzone voor dieseltaxi’s met een datum eerste toelating (DET) van 2008 en ouder. De milieuzone geldt voor het hele gebied binnen de Ring A10 ten zuiden van het IJ.
Het verkeersbesluit over deze milieuzone is op 23 oktober jl. in de Staatscourant gepubliceerd. U leest het verkeersbesluit hier. U kunt bezwaar aantekenen tegen dit verkeersbesluit tot en met 4 december 2017. Hoe dit werkt leest u in het verkeersbesluit.
Tot 1 mei 2018 geldt een waarschuwingsperiode. Rijdt u daarna binnen de milieuzone, dan riskeert u een boete. U kunt in principe geen ontheffing krijgen voor de milieuzone.
Mag u de milieuzone nog in vanaf 1 januari 2018? Doe hier de kentekencheck.
In de nieuwsbrief van 28-09-2017 hebben wij een oproep gedaan om mee te werken aan een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam en de Rijksuniversiteit Groningen. Zij willen graag weten wat u als Amsterdamse taxichauffeur vindt van de maatregelen die de gemeente Amsterdam neemt om dit doel te bereiken, en wat u vindt van elektrisch rijden.
Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten en is anoniem. De vragenlijst is het makkelijkst in te vullen op een laptop of tablet, maar het kan ook via uw mobiele telefoon.
De resultaten van dit onderzoek worden gedeeld met de gemeente Amsterdam en TTO’s. Als dank voor het invullen van de vragenlijst ontvang je een bol.com waardebon van €5, -.
Via deze link kom je bij de vragenlijst terecht.
Heb je vragen over het onderzoek? Mail dan naar de Hogeschool van Amsterdam.